Poliitikkojen äänten kalastelu nosti kustannuksia

Oulussa joukkoliikenne kannattaa järjestää kilpailuttamalla. Kaupunki onkin jo vahvistanut joukkoliikenteen suunnitteluyksikköä niin, että seuraaviin kilpailutuksiin voidaan mennä ensimmäistä kierrosta taitavammin.Oleellista on, että poliitikot eivät enää lähtisi sähläämään kilpailutusta.

Liikenneviraston selvityksessä: Joukkoliikenteen kilpailutuksia ja markkinoita koskeva tutkimus 2014 on kirjattu Oulun kilpailutuksesta seuraavasti:

"Oulussa liikennöintikustannukset muodostuivat tarjouskilpailuissa selvästi odotettua korkeammiksi. Suurista kaupungeista Oulun hintataso on lähimpänä Turun seudun hintatasoa. Syitä tähän on todennäköisesti useita, mutta eräänä tekijänä voidaan nähdä sopimuksen mahdollistamat suuret muutosmäärät liikenteessä. Tilaajan mahdollisuus vähentää liikennettä jopa 35 % vuodessa on tarjouksentekijän kannalta merkittävä epävarmuustekijä varsinkin, kun liikenteen välitön vähentäminen näytti hyvin todennäköiseltä. Tämä vaikutti hintatasoon ja osallistumisaktiivisuuteen."

Selvityksen kokonaisuudessaan voi ladata täältä: http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf8/lts_2015-01_joukkoliikenteen_kilpailutuksia_web.pdf

Selvityksestä voi ottaa opiksi:

Ajomäärät tulee määritellä täsmälliseti, eikä viime kierroksen kaltaisia ehtoja saa tietenkään olla. Linjakokonaisuuksien pilkkominen mahdollisimman pieniksi myös kannattaa. Hintakilpailu oli kovin niillä linjoilla, jotka soveltuivat myös pienille yrityksille. Kaikki liikennöitsijät ovat tietääkseni hoitaneet linjansa hyvin.

Pienet yritykset toimivat yleensä käytetyllä kalustolla, joten liian korkealle viritetyt kalustovaatimukset eivät ole eduksi. Tästä voi olla tietysti toistakin mieltä kun vanhat bussit ovat saastuttavampia. Arvaisin, että toimiva linja-auto jatkaa kuitenkin ajoaan jossain.