Poliitikkojen äänten kalastelu nosti
kustannuksia
Oulussa joukkoliikenne kannattaa järjestää
kilpailuttamalla. Kaupunki onkin jo vahvistanut joukkoliikenteen
suunnitteluyksikköä niin, että seuraaviin kilpailutuksiin
voidaan mennä ensimmäistä kierrosta taitavammin.Oleellista
on, että poliitikot eivät enää lähtisi
sähläämään kilpailutusta.
Liikenneviraston selvityksessä: Joukkoliikenteen
kilpailutuksia ja markkinoita koskeva tutkimus 2014 on kirjattu
Oulun kilpailutuksesta seuraavasti:
"Oulussa liikennöintikustannukset
muodostuivat tarjouskilpailuissa selvästi odotettua korkeammiksi.
Suurista
kaupungeista Oulun hintataso on lähimpänä Turun seudun hintatasoa.
Syitä tähän on todennäköisesti useita, mutta eräänä
tekijänä voidaan nähdä sopimuksen mahdollistamat suuret muutosmäärät
liikenteessä. Tilaajan mahdollisuus
vähentää liikennettä jopa 35 % vuodessa on tarjouksentekijän kannalta
merkittävä epävarmuustekijä varsinkin, kun liikenteen välitön
vähentäminen näytti hyvin todennäköiseltä. Tämä vaikutti hintatasoon
ja osallistumisaktiivisuuteen."
Selvityksen kokonaisuudessaan voi ladata täältä:
http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf8/lts_2015-01_joukkoliikenteen_kilpailutuksia_web.pdf
Selvityksestä voi ottaa opiksi:
Ajomäärät tulee määritellä täsmälliseti,
eikä viime kierroksen kaltaisia ehtoja saa tietenkään
olla. Linjakokonaisuuksien pilkkominen mahdollisimman pieniksi
myös kannattaa. Hintakilpailu oli kovin niillä linjoilla,
jotka soveltuivat myös pienille yrityksille. Kaikki liikennöitsijät
ovat tietääkseni hoitaneet linjansa hyvin.
Pienet yritykset toimivat yleensä käytetyllä kalustolla,
joten liian korkealle viritetyt kalustovaatimukset eivät
ole eduksi. Tästä voi olla tietysti toistakin mieltä
kun vanhat bussit ovat saastuttavampia. Arvaisin, että toimiva
linja-auto jatkaa kuitenkin ajoaan jossain.