TT koeajaa: sähköbussi Solaris Urbino
12 electric
Olin kolme päivää Tampereella järjestelemässä äitini kotiutusta
sairaalasta. Matkalla tarjoutui koeajaa kaupungin uudenkarhea
puolalaisvalmisteinen sähköbussi. Auton muotoilu on omintakeinen
"kantti kertaa kantti", mutta kyyti oli äänetöntä, pehmeää ja
mukavaa. Sisustuksen erikoisuutena etuosan matkustajat istuvat
"peruutuspaikoilla" eli katse bussin perälle päin.
Tampereella ei tarvita yhtiöittämistä kilpaillullakaan
alalla
Huomion arvoista on, että sähköbussit omistaa ja linjaa operoi
TKL, eli Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos. TKL:ää ei ole
tarvinnut yhtiöittää, vaikka suuri osa kaupunkiliikenteestä on
kilpailutettua ja TKL ajaa myös naapurikuntien puolelle. Viimeinen
tilinpäätös kertoo, että liikennelaitos toimii
kustannusvastaavasti. Laitos nauttii vuosittain 3,5 miljoonan
konserniavustusta kaupungilta ja vuonna 2015 laitos tuotti saman
verran ylijäämää.
Ennen kuin maakuntien sotekeskuksia lähdetään pakolla yhtiöittämään,
kannattaisi varmaan kysellä neuvoa Tampereelta.
Oma liikennelaitos on Tampereen kokoisessa kaupungissa järkevä
ylläpitää. Kaupunki saa sen kautta kustannustietoutta,
jota se voi käyttää hyväksi myös kilpailutusten
suunnittelussa. Tampere onkin saanut kilpailutuksissa maan halvimpia
tarjouksia. Kilometrikustannus oli vuosien 2013-2014 kilpailutuksissa
2,16€. Oulun vuoden 2014 kilpailutuksessa keskihinta oli
2,37€/ km. TKL:n oma kilometrikustannus oli vuonna 2015 2,81€/
km. Kustannusten vertailu ei ole tietenkään suoraan
mahdollista, koska linjat ovat hyvin erilaisia. Kustannukset syntyvät
käytännössä tunnilta eikä kilometriltä.
Keskustalinjat, kuten tuo kakkonen ovat kilometriltä paljonkin
kalliimpia kuin seutulinjat.
Oma liikennelaitos antaa myös mahdollisuuden tehdä
sähköbussin kaltaisia kokeiluja, mikä olisi kilpailuttamalla
hankalaa. Operaattorilta kun ei edes saisi kaikkea oleellista
tietoa käyttöön. Tampereen liikennelaitoksesta
hyötyy näin koko paikallisliikenneala.