TT koeajaa: sähköbussi Solaris Urbino 12 electric

Olin kolme päivää Tampereella järjestelemässä äitini kotiutusta sairaalasta. Matkalla tarjoutui koeajaa kaupungin uudenkarhea puolalaisvalmisteinen sähköbussi. Auton muotoilu on omintakeinen "kantti kertaa kantti", mutta kyyti oli äänetöntä, pehmeää ja mukavaa. Sisustuksen erikoisuutena etuosan matkustajat istuvat "peruutuspaikoilla" eli katse bussin perälle päin.

Tampereella ei tarvita yhtiöittämistä kilpaillullakaan alalla

Huomion arvoista on, että sähköbussit omistaa ja linjaa operoi TKL, eli Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos. TKL:ää ei ole tarvinnut yhtiöittää, vaikka suuri osa kaupunkiliikenteestä on kilpailutettua ja TKL ajaa myös naapurikuntien puolelle. Viimeinen tilinpäätös kertoo, että liikennelaitos toimii kustannusvastaavasti. Laitos nauttii vuosittain 3,5 miljoonan konserniavustusta kaupungilta ja vuonna 2015 laitos tuotti saman verran ylijäämää.

Ennen kuin maakuntien sotekeskuksia lähdetään pakolla yhtiöittämään, kannattaisi varmaan kysellä neuvoa Tampereelta.

Oma liikennelaitos on Tampereen kokoisessa kaupungissa järkevä ylläpitää. Kaupunki saa sen kautta kustannustietoutta, jota se voi käyttää hyväksi myös kilpailutusten suunnittelussa. Tampere onkin saanut kilpailutuksissa maan halvimpia tarjouksia. Kilometrikustannus oli vuosien 2013-2014 kilpailutuksissa 2,16€. Oulun vuoden 2014 kilpailutuksessa keskihinta oli 2,37€/ km. TKL:n oma kilometrikustannus oli vuonna 2015 2,81€/ km. Kustannusten vertailu ei ole tietenkään suoraan mahdollista, koska linjat ovat hyvin erilaisia. Kustannukset syntyvät käytännössä tunnilta eikä kilometriltä. Keskustalinjat, kuten tuo kakkonen ovat kilometriltä paljonkin kalliimpia kuin seutulinjat.

Oma liikennelaitos antaa myös mahdollisuuden tehdä sähköbussin kaltaisia kokeiluja, mikä olisi kilpailuttamalla hankalaa. Operaattorilta kun ei edes saisi kaikkea oleellista tietoa käyttöön. Tampereen liikennelaitoksesta hyötyy näin koko paikallisliikenneala.